Kā uzlabot vielmaiņu

By | marts 7, 2018
Katram no mums ir atšķirīga spēja uzņemt barības vielas. Ja viens var tēlaini izsakoties ēst pat metālu un nekādas problēmas, tad citam jau pēc saujas zirņu var piepūsties vēders un piemesties aizcietējums vai gluži pretēji caureja. Ajūrvēdā kunģa un zarnu spēju pārstrādāt pārtiku raksturo agni jeb uguns. Ja uguns ir spēcīga, tad vielmaiņa būs aktīva. Ja agni darbība ir pavājināta, to ir iespējams uzlabot ēdot noteiktus pārtikas produktus, sevišķi fermentētus (kefīrs, svaigi skābie kāposti). Papildus uzmanība tiek veltīta arī ķermeņa tipa noteikšanai, jo katram no tiem ir savas īpatnības un attiecīgi pārtika, ko vajadzētu ēst un no kuras labāk izvairīties. Šoreiz mēs gan neaplūkosim ajūrvēdas uzturmācības nianses, bet aplūkosim vienkāršas pamatlietas, kas palīdz uzlabot vielmaiņu.
Dzeriet gana daudz ūdeni
Viss izņemot ūdeni ķermenī tiek uztverts kā ēdiens. Jā, arī tēja un kafija, taču ūdens organismam ir ļoti nepieciešams. Ikdienā dzeriet vismaz 1 – 1,5 litrus ūdeni un, ja vēlaties šo daudzumu pakāpeniski varat palielināt. Daudzi ārsti nereti iesaka dzert 2 – 3 litrus ūdens, taču, ja līdz šim dzeršana ir atstāta novārtā, šo mērķi nebūs viegli sasniegt un ilgtermiņā arī saglabāt.
Pirmo reizi ūdeni vajadzētu dzert jau uzreiz pēc pamošanās un zobu mazgāšanas (1 glāze). Pēc tam nogaidiet 30 – 40 minūtes un varat brokastot. Ja esat pamodušies pārāk vēlu un plānojat arī brokastot, tad ūdens daudzumu jāsamazina. Iedzerot ūdeni tiek atšķaidīta kunģa skābe, kas vēlāk var apgrūtināt pārtikas pārstrādi. Tieši šī iemesla dēļ ir nepieciešama pauze starp dzeršanu un ēršanu. Teorētiski uz citiem šķidrumiem šādi ierobežojumi neattiecas, taču mēs ikviens saprotam, ka, sajaucot jebkurus divus šķidrumus, tiks iegūts vājākas koncentrācijas apvienojums.
Sakošļājiet
Ir cilvēki, kas katru kumosu sakošļā 30 reizes. Tas ir lieliski, bet lielākā daļa no mums nav tik pacietīgi. Centieties, lai kumosi tos norijot ir gana sīki. Lielus gabalus kunģim ir grūtāk pārstrādāt un tie tālāk ceļo uz zarnām. Tas nav slikti, jo arī zarnās esošajām baktērijām ir jāēd katru dienu. Šīs mazās būtnes ne tikai palīdz regulēt vielmaiņu, bet arī regulē mūsu garastāvokli un aizsargā no dažādām slimībām. Zinātnē tieši zarnu un tajā dzīvojošās mikrofloras pētniecība ir viena no visstraujāk augošajām nozarēm, kas tuvāko gadu laikā vēl nesīs daudzus atklājumus.
Ēdiet dažādi
Vienveidīga pārtika nav nekas labs. Mūsu ķermeņi sastāv no daudziem orgāniem, triljoniem šūnu un baktēriju un katrai no tām ir savas vajadzības. Ēdot dažādi mēs piegādājam vajadzīgās barības vielas, bet vienveidība noved pie daudzām problēmām. Centieties, lai uz šķīvja būtu dažādas krāsas dārzeņi, augļi, kā arī graudaugi, pākšaugi, sēklas un rieksti. Piena un gaļas produktu lietošanu ikdienā vajadzētu ierobežot. Tajās esošās piesātinātās taukskābes nereti rada dažādas kaites, t.sk. sirds un asinsvadu slimības un arī Pasaules veselības organizācija iesaka ierobežot šo vielu lietošanu.
Ēdiet maksimāli dabīgi
Ātrās ēdināšanas restorāni attīstītajā pasaulē saskaras ar aizvien lielāku kritiku un tas ir tikai laika jautājums, kad tie tiks būtiski ierobežoti. Arī rūpnieciski un termiski pārlieku apstrādāta pārtika nedod nekādus papildus bonusus. Apstrādes rezultātā tiek zaudēta liela daļa uzturvērtības un mēs ēdam būtībā nevērtīgu barību. Ja iespējams, centieties ēst vietējo, dabīgo pārtiku. Tā ir ābeces patiesība un mēs katrs to pats zinam.
Izvairieties no cukura un gāzētiem dzērieniem
Ķermenim ir vajadzīgs cukurs, bet ne rafinētais (pārstrādātais cukurs). Visu nepieciešamo organsms var iegūt no cieti saturošiem produktiem (graudaugi, kartupeļi), augļiem un dārzeņiem. Atmetot rafinētā cukura lietošanu mēs ilgtermiņā būsim tikai ieguvēji. Lai arī kūku un konfekšu lietošanas ierobežojums var šķist liels zaudējums, tomēr, ņemot vērā Latvijas medicīnas trūkumus, šāda pieeja ilgtermiņā dos lielas dividendes. Uz gāzētajiem dzērieniem attiecas viss iepriekš minētais. Ķermenim tie nav vajadzīgi un no tiem būtu jāizvairas.
Kustieties
Mēs esam radīti, lai kustētos. Dienā būtu jānoiet 10 tūkstoši soļu jeb aptuveni 7 kilometri. Tas nav maz un, lai to paveiktu ir vajadzīga vairāk kā 1 stunda. Ja ikdienā pārvietojaties ar pilsētas sabiedrisko transportu, tad aizstājot braukšanu ar iešanu mērķi varētu sasniegt. Pārējiem var nākties pamainīt ikdienas maršrutus. Ir, protams, arī citas fiziskās aktivitātes, kas ļauj iegūt precīzākas ķermeņa formas un trenēt noteiktas muskuļu grupas, bet arī staigāšana ir gana labs variants, turklāt iespējama pilnīgi bez maksas. Strādāšana dārzā nav pietiekama fiziskā aktivitāte, lai arī pēc tās vienmēr ir patīkams nogurums.
Kustības uzlabo garastāvokli, stiprina imūnsistēmu, palīdz izvadīt šlakvielas no ķermeņa (svīšana) un tai ir tikai ieguvumi. Ja izvēlaties sarežģītu kustību kompleksu ir būtiski kustēties pareizi (atrodiet treneri, ja nepieciešams).
Ēdiet šķiedrvielas (prebiotikas) un probiotikas
Šķiedrvielas jeb prebiotikas ir pamatu pamats veselīgam dzīvesveidam. Puravi, sīpoli, ķipoli, dažādas pupas, zirņi, linsēklas, topinambūri, pilngraudu maize, āboli un bumbieri ar visu mizu – šie visi ir lieliski šķiedrvielu avoti. Šķiedrvielas ir nepieciešamas pareizai zarnu darbībai (zarnās esošās baktērijas ēd šķiedrvielas). Ja vēdera izeja nav regulāra vai ir pārāk šķidra, jums, visticamāk, uzturā ir pārāk maz šķiedrvielas. Pēc ēšanas sapūšas vēders vai nāk vairāk gāzes? Tas ir normāli, ja iepriekš ļoti maz esat ēduši šķiedrvielas, baktērijas var sākotnēji netikt galā ar pieaugušo barības vielu daudzumu. Pēc dažām dienām visam vajadzētu normalizēties.
Probiotiskie produkti ir visi produkti, kas satur baktērijas. Praksē tie ir visi fermentētie produkti kefīrs, rūgušpiens, jogurts (bez piedevām), skābēti kāposti, kombuča (fermentēta tēja) u.c. Lietojot šos produktus jūs varat palielināt labo baktēriju daudzumu zarnās un tādā veidā sniegt ieguldījumu veselības uzlabošanā.
Dzeriet tējas
Latvijā aug dažādi augi, ko varat izmantot vielmaiņas regulēšanai un gremošanas darbības uzlabošanai. Lielākā daļa no tām ir ar rūgtu garšu (vērmele, biškrēsliņi), taču ne visām. Ja paši neesat savākuši, jebkurā aptiekā varat nopirkt tēju maisījumu gremošanas darbības uzlabošanai.
Pārbaudiet asinisanalīzes
Asinsanalīzes ir ērts un vienkāršs veids kā noteikt minerālvielu daudzumu organismā. Nosūtījumu varat saņemt pie sava ģimenes ārsta, bet ne visi izmeklējumi ir bezmaksas. Jebkurā gadījumā asins analīzes ir vislabākais veids kā noteikt, vai jums, kas netrūkst. Jā, tas nav ideāls risinājums, jo, piemēram, dzelzs uzsūkšanās var būt apgrūtināta dēļ nepietiekamas uzsūktspējas zarnās, bet mīnusi nav būtiskāki par plusiem.