Mazda – izcelsme un nostiprināšanās straptautiskajā tirgū

By | 29 aprīlis, 2020

Mazda vārds

Mazda Motor Corporation (マツダ株式会社 Matsuda Kabushiki-gaisha?) ir Japānas autobūves rūpnīca, kas atrodas Fuchū, Aki provincē, Hirošima reģionā, Japānā. Vārds “mazda” ir radies no sena Rietumāzijas dieva “Ahura Mazda”, kas iemieso viedumu, inteliģenci un harmoniju. Vienlaikus šim vārdam ir saistība ar uzņēmuma dibinātāju “Jujiro Matsuda“.

Mazda rašanās un izcelsme

Līdzīgi kā daudziem autobūves un ne tikai gigantiem arī Mazda pirmsākums nebija saistīts ar auto ražošanu. 1920. gadā dibinātais Toyo Cork Kogyo Co. Ltd darbojās mašīnbūves instrumentu jomā, taču tkai 1931. gadā izveidoja savu pirmo auto modeli – “Mazda-Go”. Otrā Pasaules akra laikā Toyo Kogyo ražoja ieročus Japānas armijai, ar ko ievērojami papildināja savu budžetu un prasmes. Bija jāpaiet vairāk kā 50 gadiem, lai uzņēmums pilnībā pārietu uz auto ražošanu. Oficiāli nosaukums tika mainīts tikai 1984. gadā. Paralēli, viens no zināmākajiem Mazda modeļiem – Mazda R360 tika izveidota 1960. gadā.

1968. gadā Mazda uzsāka savu darbību Kanādā un 1970. gadā ielauzās ASV tirgū ar amerikāņu iecienīto pikapu. Pārsteidzoši, bet vēl līdz 1973. gadam Mazdas ASV pārstāvētie auto modeļi īpaši neuztraucās par degvielas patēriņu. Tās radītie motori, savā ziņā unikāli pasaules mērogā bija vieglāki, taču patērēja salīdzinoši daudz degvielu. Līdz ar naftas krīzi pieprasījums pēc Mazda ražojumiem samazinājās, novedot uzņēmumu bankrota priekšā. Uzņēmumu izglāba valsts banku atbalsts un Mazda pievērsās mazlitrāžas auto ražošanai – Mazda Familia un Mazda Capella sērijai. Vēlāk tika izveidota ari Mazda Roadster (plašāk zināmak kā Mazda MX-5 vai Mazda Miata).

Mazda revolūcija – sadarbība ar FORD

Lielā mērā, pateicoties sadarbībai ar ASV pārstāvēto FORD, laika posmā  no 1979. līdz 2010. gadam Mazda atguva un pat palielināja globālās tirgus pozīcijas. Sākotnēji, 1979. gadā Ford iegādājās 7% Mazda akcijas 1979. gadā, palielinot savu ietekmi līdz 33.3% 1997. gadā, kas notika saistībā ar Āzijas krīzi. Mazdas un Ford stratēģiskā sadarbība ļāva abiem uzņēmumiem apgūt jaunas tehnoloģijas, nodrošināja pieeju tirgiem un vienlaikus ļāva ietaupīt daudz līdzekļus. Laiku pa laikam abi uzņēmumi aizlienēja savas rūpnīcas otra uzņēmuma modeļu ražošanai, t.sk. Ford rūpnīcā tika ražots Mazda 121 Eiropas un Dienvidāfrikas tirgiem. Papildus tam 1991. gadā uz Mazda Navajo bāzes tika attīstīts Ford Explorer, kas vairākas reizes pārspēja pašas Mazda radītā auto panākumus un vairākus gadus pēc kārtas kļuva par ASV pārdotāko sporta auto. Iepriekš Mazda un Ford jau bija sadarbojušies uz Mazdas “Familia” bāzes ASV tirgū tika izlaižot Ford Laser un Ford Escort, kā arī uz Mazda “Capella” bāzes Ford Telstar un Ford Probe modeļļus.

Šobrīd, mainoties Ford stratēģiskās darbības virzieniem un palielinoties vajadzībai pēc papildus finansējuma, Ford rīcībā ir tikai 3% Mazda akciju. Neskatoties uz to, Mazda un Ford joprojām ir stratēģiskie partneri, dalot savā starpā vairākus kopējus uzņēmumus, apmainoties ar informāciju un tehnoloģijām.